Приблизні оцінки вартості бізнесу слід оцінити якомога швидше, якщо ви отримали пропозицію про покупку компанії або плануєте залучити інвестора для розвитку свого бізнесу.
І яка оцінка буде оптимістичною, песимістичною і реальною.
Основні скорочення для оцінки бізнесу такі: за вартістю активів, порівняльним методом і як джерело грошей.
- Метод оцінки чистих активів доцільно використовувати, коли компанія припиняє діяльність і, в принципі, не планує отримувати прибуток у майбутньому. Інакше власники бізнесу не погодяться, що підприємство коштує стільки, скільки вони віддають за вживані машини та приміщення. Хакі для оцінки бізнесу мають бути точними та виконуватись своєчасно;
- Порівняльний метод також рідко застосовується. Операції для порівняння не публікуються в газетах. А ті суми, які опубліковані, викликають здоровий сміх. Ви можете використовувати інсайдерську інформацію, але в цьому випадку ви не можете бути абсолютно впевнені у всіх деталях, і тому важко змусити всіх, хто зацікавлений в оцінці, однаково довіряти такій інформації.
Якщо вам потрібен сайт для продажу бізнесу – спробуйте websiteclosers.com. У ньому є всі актуальні варіанти ділової торгівлі, необхідні для прибуткових угод.
Зміст
Бізнес як джерело грошей
Одним із найшвидших і найпростіших методів оцінки бізнесу є розгляд компанії лише як джерела доходу. Проста формула для оцінки компанії за допомогою цього методу: «Візьміть EBITDA вашої компанії та помножте її на Х».
Давайте уточнимо, що таке EBITDA і що таке X. EBITDA – це прибуток до сплати податків, банківських відсотків і амортизації. Щоб її отримати, потрібно від прибутку відняти три зазначені вище суми. Вважається, що таким чином видаляються всі деталі, які не мають прямого відношення до успіху чи відсутності діяльності компанії. Всі схеми оплати. Використання EBITDA має свої негативні наслідки, особливо якщо компанія несе великі витрати на утримання нерухомості та активів, але EBITDA зараз більш-менш прийнято більшістю оцінювачів як відповідний показник.
X — множник. Коефіцієнт, який показує, яке співвідношення прибутку і ціни компанії в економіці країни вважається правильним. Друге питання – що таке X і в яких межах він може знаходитися. Хтось каже 5, хтось 7, хтось згадує Європу і 13, а хтось навіть каже, що у нього американська компанія і треба помножити на 25.
Важливо розуміти, що банків багато, і вони конкурують за наші гроші. Якщо один банк дасть 10%, а інший – 8%, то за інших рівних умов другий залишиться без вкладників. Крім відсотків, які ми отримуємо за використання наших грошей, існує також ризик. Але це один із найшвидших способів оцінити вартість компанії. Наприклад, банк з першої десятки дає 10% річних, невеликий банк з одним відділенням теж дає 10%. На питання, де ви візьмете гроші, відповідь буде очевидна. А якщо другий банк пропонує не 10% річних, а 50%? Або 100%?
Той же сценарій працює і з бізнесом. Загальне правило полягає в тому, що чим вищий ризик, тим більшою повинна бути віддача, щоб виправдати ризик. Методи орієнтовної оцінки бізнесу включають сценарії та методи високого ризику, тому розглянемо їх точніше. Оскільки чим швидший і простіший метод можна переглянути, тим більше факторів ризику він зазвичай має.
Згадуючи попередній приклад, якщо банк дає 20% річних, то 20% буде недостатньо для бізнесу, тому що банківський вклад зазвичай менш ризикований.
Крім того, порівнюючи інвестиційні ризики, не варто орієнтуватися лише на депозити. Найменш ризикованими у всьому світі вважаються не банківські депозити, а державні облігації. Ми пережили кілька розвалів держав і ставимося до них без пієтету, але всі інші варіанти ще гірші.
Як визначити ринковий мультиплікатор
Навіть найбільш спрощені підходи до оцінки бізнесу повинні включати фактичні ринкові мультиплікатори. Найпоширенішим ринковим рівнем інвестування є дохід від середньорічного вкладу в банку. Зараз приблизно 13,5%. Інвестиції в бізнес, як правило, більш ризиковані, ніж депозит у великому банку, тому така інвестиція повинна мати вищу прибутковість. Потрібно додати приблизно 5% – це стандартна комісія за додатковий ризик у світі.
Тому бізнес повинен приносити не менше 18,5%. Це середній, неризикований, документально підтверджений дохід.
Розуміючи середній відсоток прибутковості на ринку та знаючи прибутковість конкретного бізнесу, ми можемо визначити вартість такого бізнесу. Наприклад, якщо бізнес приносить 18,5 мільйонів на рік, розуміючи, що середня прибутковість бізнесу становить 18,5%, то вартість бізнесу (Y) становить 100 мільйонів.
Іншими словами, наш бізнес, без урахування проблем і боргів, міг би коштувати приблизно п’ять його річних прибутків. Максимальна межа, за якою його можна оцінити, становить сім прибутків. Але тут компанія вже починає заявляти, що її надійність вища, ніж у банку. І в принципі нічого в Україні не може коштувати дорожче 11 річних прибутків у валюті.